Nå! Så har man da prøvet det med også. Måske er det bare mig, der er lidt sent ude, men jeg prøvede for første gang at blive “tiltalt” på en hjemmeside, mens jeg sad og studerede vareudbuddet på en virksomheds webshop. Pludselig dukkede en live chat op og sagde hej til mig – og spurgte, om jeg havde brug for hjælp!
Det er sgu god kundeservice
Jeg skrev lidt med en pige der, og det viste sig, at hun faktisk kunne guide mig til lige det produkt, jeg sad og ledte efter. Og det var både hyggeligt og behageligt. Det fik mig efterfølgende til at tænke over, hvor ofte jeg egentlig forlader en hjemmeside uden at have bestilt eller købt noget, fordi jeg lige sad med et spørgsmål eller to.
De tanker og den oplevelse tog jeg med mig, da jeg dagen efter besøgte min fætter, der driver en webshop med reservedele af forskellig slags. Jeg fortalte ham om det, og han kunne såmænd godt se fidusen, men som han sagde: “Hvis jeg skal sidde brandvagt hele dagen ved computeren for at besvare folks spørgsmål, får jeg jo intet lavet ellers”.
Det har han selvfølgelig ret i, men min næste tanke var, at det da måtte være muligt at outsource den slags?
Outsourcing af kundeservice?
Jeg gav mig til at undersøge markedet, og efter lidt søgen på nettet fandt jeg ud af, at der faktisk er mulighed for at outsource pasningen af sådan en live chat på hjemmesiden. Men der er godt nok ikke mange, der tilbyder det…
I dag er det tilsyneladende ganske normalt at outsource kundeservice og ikke mindst pasning af firmatelefon – men flertallet af de firmaer, der tager sig af den slags, tilbyder ikke live chat. Et enkelt gør dog: Topcall.dk
Min fætter tog en snak med dem, og så vidt jeg har forstået det, begynder han på live chat på sin hjemmeside allerede fra næste uge som et forsøg. Og jeg tænker nu nok, det kan betale sig – for netop sådan noget med reservedele er der jo ofte mange spørgsmål til.